حجاب خورشید

شهدای حجاب

شهدای حجاب

برخی از افراد با فدا کردن جان خود برای دفاع از ناموس و کشور همان راه بزرگان را در پیش گرفته‌اند. کسانی همچون شهدای حجاب که خون خود را در راه امربه‌معروف و نهی از منکر اهدا نمودند تا بانوان این مرز و بوم بتوانند با آرامش در جامعه فعالیت داشته باشند.

امربه‌معروف و نهی از منکر

Array

اجرای فرمان امربه‌معروف و نهی از منکر با استناد به سخنان بزرگان و آیات قرآنی باید به گونه‌ای انجام شود که اکثر افراد جامعه آن را مانند فریضه نماز از واجبات دانسته و بدان عمل نمایند.

عفاف و داشتن حجاب یکی از هزاران موردی است که با رعایت نکات در دسته امربه‌معروف و نهی از منکر قرار می‌گیرد. حفظ این ارزش موجب ایجاد احساس امنیت در جامعه می‌شود. عوامل گوناگونی مانند تربیت و اعتقادات فرد امر‌کننده، میزان مقبولیت آن در بین سایرین، احساس امنیت مخاطب، نحوه بیان، نوع جملات و کلماتی که فرد برای امر کردن استفاده می‌کند و … بر روی میزان اثر‌پذیری امربه‌معروف و نهی از منکر نقش دارد.

یکی از شاخه‌های امربه‌معروف و نهی از منکر که فرد می‌تواند در برابر فرد خاطی متذکر باشد مسأله حجاب و عفاف است. تذکر لسانی یا زبانی یکی از راهکار‌های امربه‌معروف حجاب است که تنها به فضای خیابان و فضا‌های عمومی ختم نمی‌شود.

برای رسیدن به موفقیت در این امر باید ابتدا عوامل تأثیرگذار بر روی ایجاد آن کشف و رفع گردد. در واقع با تذکر دادن حتی به صورت لسانی وزبانی شخص آمربه‌معروف حجاب می‌تواند سرعت سوق فرد خاطی به سمت گناه را کم کند و این در ادامه می‌تواند آثاری مثبت از خود به جا گذارد. در این حالت آرامش فرد خاطی در انجام گناه گرفته می‌شود.

تذکر دادن در صورتی اثرگذار خواهد بود که تذکر با تذکر دیگری در آینده جایگزین شود تا شخص در مسیر درست قرار گیرد. تمامی شهدای حجاب با هدف امربه‌معروف شخص بی‌حجاب در این راه جان خود را از دست داده‌اند. هدف آن‌ها برقراری امنیت و آرامش در جامعه بوده است تا موجبات امن شدن فضای گناه از بین رود.

برای این منظور فرد امربه‌معروف حجاب باید مهارت کافی و شناخت دقیق بر این مسأله داشته باشد. چنانچه فردی خود دارای حجاب مناسبی نمی‌باشد اجازه این را ندارد که به فرد دیگر در مورد حجاب تکلیف کند.

ویژگی‌های ظاهری مناسب، آراسته بودن، در یک رده سنی با فرد خاطی قرار داشتن، انتخاب جملات و کلمات مناسب برای تذکر دادن می‌تواند نقش مؤثری در میزان اثرگذاری داشته باشد. فرد آمر باید با دلسوزی و مهربانی برای اصلاح گناه با نظر خیرخواهانه و دوستانه بر شخص خطاکار تأثیرگذار شود.

در حالت کلی امربه‌معروف حجاب با توجه به اینکه برخواسته از دل است و کاری برای ترغیب و ایجاد انگیزه در فرد است از روش‌های نهی از منکر که بر اساس نهی کردن از یک کار منفی می‌آید متفاوت و قابل تفکیک است. امربه‌معروف چنانچه به دو صورت تذکر زبانی و عملی باشد قابلیت تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

 

مطلب پیشنهادی :حجاب در کشورهای غیر اسلامی چگونه است؟

در نتیجه برای جلوگیری از ایجاد چالش‌های بزرگ و وارد شدن آسیب‌های جانی به افراد بهتر است از روش‌ها و راهکار‌های اجرای مناسب این فریضه استفاده نمایید.

برای رسیدن به این هدف در مرحله اول باید از خانه‌ها شروع کنیم تا هر فرد خود را به عنوان یک امربه‌معروف بداند و مسائل مربوطه را رعایت کنند. در مرحله دوم اجرای صحیح وظایف حکومتی است که در برابر ضاربان و کسانی که به افراد آمر حمله‌ور می‌شوند تصمیم قاطع و محکم گرفته شود. مرحله سوم که از مهم‌ترین عوامل اجرای فریضه امربه‌معروف است، آموزش درست و توجیه افراد است تا مطابق با شیوه‌های شرعی و اخلاقی این فریضه مهم را اجرا نمایند.

شهدای حجاب با قدم نهادن در راه بزرگانی همچون پیامبران و امامان توانستند با فدا کردن جان خود تذکر را با نگاه برادرانه و کمک به فرد بی‌حجاب در جامعه توسعه دهند. در این راه با شناخت از فرد بی‌حجاب و بدون داشتن هر گونه دشمنی با افراد داشتن حجاب و رعایت عفاف را متذکر شدند. اما بودند افرادی که بدون توجه به تذکرات دلسوزانه شهدا به آن‌ها حمله‌ور شده و آن‌ها را به درجه رفیع شهادت رساندند.

از جمله شهدای امربه‌معروف و نهی از منکر در حفظ حجاب و دفاع از نوامیس مردم می‌توان به شهید علی خلیلی، شهید گل علی باقری، شهید کمال ولی‌زاده، شهید ناصر ابدام، شهید محمدعلی قاسم‌زاده و بسیاری از شهدای دیگر که زندگی و خانواده خود را فدای دین و امربه‌معروف کرده‌اند.

در زندگینامه تمامی شهدا می‌خوانیم که در درگیری با اراذل و اوباش و حفظ نوامیس مردم مورد اصابت ضربات سلاح سرد و یا گرم قرار گرفته‌اند. این افراد با خون خود یک ستاره نور برای هدایت نوجوانان و جوانان شدند.

از خودگذشتگی، فداکاری، ایثار، شجاعت، دلیری، دین‌داری و رعایت اصول و فرمان‌های دینی مطابق با آیات قرآنی از جمله درس‌هایی است که شهدای حجاب توانستند به افراد جامعه هدیه بدهند.

یادی ازچند شهیده ازشهدای حجاب

Array

همانطور که می‌دانید در شاکله فرهنگ دینی، حجاب جزء ارکان اصلی قرار دارد. در کشور‌های اسلامی این موضوع در کانون توجه همگان قرار دارد. در این میان مخالفان زیادی برای این فرهنگ در سراسر دنیا وجود دارد و این سبب شده است تا افرادی به خاطر حفظ این فرهنگ جان خود را از دست بدهند.

کسانی که در این راه از جان خود گذشته‌اند، به عنوان شهدای حجاب شناخته می‌شوند. بدون شک حفظ این فرهنگ مهم می‌تواند در بسیاری از موارد اخلاقی به یک جامعه کمک کند. ما در این مطلب سعی بر این داریم تا شما را به شهدای حجاب در کشور بیشتر آشنا کنیم.

شهیده طیبه واعظی دهنوی

طیبه واعظی دهنوی در سال ۱۳۳۷ در استان اصفهان و در یکی از روستا‌های این استان به دنیا آمد. خانواده‌ای که وی در آن زندگی می‌کرد، از جمله خانواده‌های مذهبی و فقیر بودند و همین مورد سبب شده بود که او با وضعیت مردم رنج کشیده و مستضعف دورانش به خوبی آشنا گردد. ازدواج او با ابراهیم جعفریان یکی از مجاهدان وقت، مسیر زندگی او را با یک تغییر بزرگ همراه کرد و باعث شد که او وارد دوران جدیدی از زندگی شود.

او با کمک همسر خود شروع به آموزش قرآن نمود و سعی کرد دانش خود را در این رابطه افزایش دهد. تمامی این جریانات باعث شد که وی وارد مبارزات تشکیلاتی شده و در نهایت نیز به گروه مهدیون ملحق گردد.

در طی این همراهی، مبارزات وی بر علیه حکومت وقت ادامه پیدا کرد و در سال ۱۳۵۴ سعی کرد به صورت مخفیانه زندگی کند، اما در ۳۰ فروردین سال ۱۳۵۶ بعد از آنکه ساواک شوهر این بانوی شهیده را دستگیر کردند، وی را نیز دستگیر کردند. در نهایت نیز در سوم خرداد سال ۵۶ نتوانستند در زیر شکنجه مقاومت کرده و به شهادت رسیدند.

 

مطلب پیشنهادی: تاریخچه حجاب در ایران

 

موضوع مهمی که باعث شده این بانو را به عنوان یکی از شهدای حجاب عنوان کنند مربوط به جمله‌ای است که او در زمان دستگیری‌اش توسط ساواک گفته است. طیبه، زمانی که ساواک او را دستگیر کرده و به دست‌هایش دستبند‌زده بود، این جمله ماندگار را اعلام کرده و گفته بود که مرا بکشید اما چادرم را برندارید. این چنین بوده که این فرد توانسته نام خود را به عنوان یکی از کسانی که برای پوشش خود اهمیت زیادی قائل بوده و حتی در بحرانی‌ترین زمان ممکن حاضر نشده از آن دست بردارد، در تاریخ ثبت کند.

شهیده عصمت پورانوری

از دیگر کسانی که نام وی در لیست شهدای حجاب به چشم می‌خورد، شهیده عصمت پورانوری است. این شهیده، در سال ۱۳۴۱ در شهرستان دزفول به دنیا آمده و خانواده‌ای که در وی در آن به چشم به جهان گشوده بود از جمله خانواده‌های مذهبی شهر دزفول بودند. مادر وی از جمله زنان متعهد روزگار و پدر وی نیز کسی بود که با تمام قوا سعی می‌کرد رزقی حلال برای خانواده خود تأمین کند.

عصمت پورانوری از همان دوران کودکی علاقه زیادی به این داشت تا در مورد مسائل دینی اطلاعات خود را فزونی بخشد. زمانی که انقلاب ایران نیز در حال وقوع بود این بانو در تظاهرات و راه‌پیمایی‌هایی که در آن دوران برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد.

یکی از مهم‌ترین مسائل زندگی این بانوی شهیده، حجاب بود. او حتی در هنگام خواب نیز با حجاب کامل بود. زمانی که از او سؤال کردند که چرا با این پوشش می‌خوابی؟ وی گفته بود من دوست ندارم اگر زمانی خانه‌مان در اثر بمباران دچار تخریب شد و جسد من را از زیر خاک به بیرون کشیدند، نامحرمی من را ببیند.

عصمت پورانوری در سال ۱۳۶۰ در مراسمی که برای بزرگداشت شهدای عملیات بستان برگزار کرده بودند، شرکت کرد. زمانی که مردم بر روی پل قدیمی دزفول قرار داشتند هواپیما‌های عراقی شروع به ریختن بمب بر سر مردم کردند. این بانوی شهید، در حالیکه خود را در حجاب خویش پیچیده بود، تکبیرگویان به شهادت رسید. البته در کنار وی جاری و مادر همسر او نیز جان به جان آفرین تسلیم کردند و به شهادت رسیدند.

یکی از جملاتی که از وی به یادگار مانده و سعی کرده در زندگی خودش نیز آن را نشان دهد، این بوده که باید با اخلاق و رفتار شایسته‌مان زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی باشیم.

شهیده زینب کمایی

می‌ترا کُمایی که بعد‌ها نام خود را به زینب کمایی تغییر داد، در سال ۱۳۴۷ در شهر آبادان به دنیا آمد. در داستان زندگی وی آمده است که یک روز تصمیم می‌گیرد روزه بگیرد و در آن روز نیز نام خود را از می‌ترا به زینب تغییر می‌دهد. نکته جالبی که در مورد این شهیده بیان می‌کنند آن است که از همان دوران کودکی همواره به دنبال قران و نماز بوده و مانند سایر بچه‌ها به جای آنکه به سراغ بازی برود دوست داشته در مورد مسائل دینی تحقیق کند.

زینب از جمله دختران مؤمن و درسخوان زمان خود بود و زمانی که وارد کلاس چهارم دبستان شد به کلاس قران رفت. از آن به بعد بود که به بحث پوشش علاقه زیادی پیدا کرد. در مدرسه او را به خاطر داشتن پوشش، با القاب بدی صدا می‌کردند اما این مسأله باعث نشد که او از چیزی که قلبا به آن اعتقاد داشت، دست بردارد.

در روز اول فروردین سال ۱۳۶۱، زینب مانند همیشه به مسجد المهدی رفت تا نماز خود را به جماعت و اول وقت بخواند. بعد از تمام شدن نماز و خروج از مسجد، منافقین او را ربوده و با چادر او را به شهادت رسانده بودند. به همین دلیل است که او را نیز یکی از شهدای حجاب در کشورمان می‌دانند.

کلام آخر

شهدای حجاب، کسانی هستند که از زمان صدر اسلام تا کنون برای زنده نگه داشتن دین و اسلام از جان خود برای دفاع از نوامیس و کشور گذشتند. اجرای فریضه امربه‌معروف در مسأله حجاب یک فریضه شرعی و الهی است که مطابق با احادیث و آیات قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد.

یکی از موضوعات مهم که در قرآن نیز به آن اشاره شده است، حجاب است. حجاب به عنوان یک پوشش کامل در کشور‌های اسلامی مطرح است و زنان باید با پوششی کامل، همه جای بدن خود به جز کف دست و صورت را بپوشانند. از ائمه اطهار نیز احادیث زیادی در این مورد وجود دارد که نشان از اهمیت موضوع حجاب در جوامع اسلامی است، توصیه میکنم مقاله زنان برتر تاریخ را مطالعه نمایید.

در کشور ما نیز این مسأله بسیار حائز اهمیت است و افراد خاصی در راه حفظ این فرهنگ جان خود را از دست داده‌اند. از شهدای حجاب می‌توان به شهیده طیبه واعظی دهنوی، شهیده عصمت پورانوری و شهیده زینب کمایی اشاره کرد. در این مطلب سایت حجاب خورشید شرح مختصری از زندگی این شهدای گرانقدر برای شما ذکر شد.

استفاده از مطالب حجاب خورشید برای مقاصد غیرتجاری با ذکر حجاب خورشید و لینک به منبع بلامانع است.
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.